Co to jest filtr cząstek stałych, na czym polega jego działanie oraz regeneracja? Przedstawiamy poniżej rodzaje regeneracji oraz przypadki kiedy regeneracja może się nie udać.

Regeneracja filtra DPF pasywna oraz aktywna

Zacznijmy od tego, że od 2009 roku każdy samochód z silnikiem Diesla musi posiadać sprawny filtr DPF. Aby był sprawny należy co jakiś czas przeprowadzać regenerację filtra. Regeneracja pasywna polega na tym, że filtr oczyszcza się samoistnie z sadzy, podczas jazdy autostradą bądź główną drogą. Wówczas temperatura musi osiągnąć konkretny poziom i wtedy z sadzy zostaje tylko popiół. Natomiast regeneracja aktywna dotyczy samochodów, które nie przemieszczają się po autostradach dość często. W takim wypadku sadza się gromadzi, ponieważ temperatura nie osiąga odpowiedniej wartości. Po przekroczeniu poziomu około 45% przez sadzę, automatycznie filtr DPF uaktywnia regenerację aktywną. Pojazd jest zmuszony do zwiększenia temperatury spalin i w tym momencie sadza się wypala.

Czy regeneracja filtra DPF może się nie udać?

Jeżeli pojazd nie osiąga pewnej prędkości i nie przejeżdża wystarczająco długich odcinków to system aktywnej regeneracji nie może do końca przeprowadzić cyklu i regeneracja nie udaje się. W skutek tego do cylindra dostarczana jest dodatkowa porcja paliwa w celu przeprowadzenia regeneracji. Paliwo to nie jest spalane tylko spada do miski olejowej. Może to prowadzić do awarii lub uszkodzeń silnika. Większość pojazdów do przeprowadzenia właściwej regeneracji potrzebuje jazdy przez około 10 min ze średnią prędkością około 65 km/h lub większej.

Regeneracja może się także nie udać ze względu na nieodpowiedni olej, opróżnienie baku do poziomu niższego niż 1/4 objętości czy także przekroczenie interwału serwisowego.

Podsumowując, filtr DPF powinien regenerować się samoistnie. Problemy z regeneracją dotyczą w większości przypadków stylu jazdy, złego oleju bądź niskiego poziomu paliwa.

Ilustracje pobrano ze strony: www.dpfecoserwis.pl Podziękowania dla serwisu.

0 thoughts on “Problemy z regeneracją filtra DPF