Filtr cząstek stałych, potocznie zwany DPF-em (z ang. diesel particulate filter) jest montowany w silnikach wysokoprężnych, po to aby zmniejszyć emisyjność spalin. Przez wielu kierowców uważany jest za najbardziej wadliwy element diesli. Dzieje się tak dlatego, że koszty jego oczyszczenia lub naprawy są wysokie, usunięcie go z elementu układu wydechowego może sporo kosztować podczas ewentualnej kontroli, a filtr ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe i niestety często się przytyka. Zdarza się, że właśnie ten jeden element ostatecznie odstręcza kierowców od zakupu diesla, a szkoda zrezygnować z auta, tylko dlatego, że przeraża nas filtr DPF.

Symptomy sugerujące problemy z filtrem cząstek stałych

Gdy pojawia się problem z autem przeciętny Kowalski albo jedzie od razu do specjalisty, albo sam za pomocą internetu próbuje zdiagnozować bolączkę swojego auta i tutaj przychodzimy z pomocą. Na problemy związane ze sprawnością filtra cząstek stałych jednoznacznie wskazuje kontrolka informacyjna o niesprawnym DPF-ie, która daje jasny sygnał na to, że filtr przepełniony jest sadzą. Zignorowanie takiej informacji prowadzi do zatarcia silnika, poprzez spadek mocy i zwiększenie obrotów niezależne od sposobu jazdy kierowcy. Jazda w trybie awaryjnym, ze świadomością, że problem tkwi w filtrze DPF, doprowadzi do tego, że koszty reanimacji auta mogą być znacznie wyższe.

Co zrobić, gdy szwankuje filtr cząstek stałych?

Po zdiagnozowaniu problemu mamy dwie alternatywy:

Droższa – wymiana DPF-u. Koszty liczone są od 3 tys. w górę. Cena obejmuje wartość filtra i wycenę pracy.
Tańsza – regeneracja filtra DPF. Jeżeli filtr nie jest uszkodzony, koszty rozpoczynają się od ok. 500 zł.

Nie taki DPF straszny jak go malują

To od kierowcy zależy czy i w jakim stopniu w jego aucie wystąpi problem z filtrem cząstek stałych. Kluczowe jest odpowiednie serwisowanie auta, dbanie o jego stan techniczny, właściwa eksploatacja i styl jazdy zgodny z dynamiką silników wysokoprężnych. Jeżeli dbamy o auto kompleksowo możemy znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia poważnych problemów również w funkcjonowaniu filtra DPF.

Artykuł napisany na podstawie: dpfecoserwis.pl/ Podziękowania dla serwisu.

0 thoughts on “Objawy zapchania filtru cząstek stałych